organiseren

Online marketingcommunicatie heeft zo langzamerhand een vaste plek binnen organisaties. Het aantal medewerkers met een online communicatiefunctie groeit nog steeds. Een mooie ontwikkeling. Toch is de organisatie daarvan nog niet altijd op orde. De verantwoordelijkheid ligt nog vaak binnen een online- of contentteam van de afdeling marketing of communicatie die vrij solitair functioneert. Terwijl online marketingcommunicatie juist iets is van de hele organisatie. Zeker als er veel gebruik wordt gemaakt van kennisintensieve websites en social media.

Wat gebeurt er bij online projecten? Welke rol spelen externe specialisten daarbij? Zijn ze betrokken bij de projecten? Of vullen ze tijdelijk capaciteit op van dagelijkse werkzaamheden? Hoe organiseer je dat? Hoe borg je kennis, ervaring en continuïteit en heb je tijdens projecten toch voldoende capaciteit?

Wat?

Ik help je bij een toekomstgerichte invulling van de organisatie van online marketingcommunicatie. Zonder dat er een groot project van wordt gemaakt. Die zijn er al genoeg. Het gaat juist om het snel vinden van een modus waarin online (marketing)communicatiespecialisten intern permanent kunnen blijven optimaliseren. Terwijl tijdens projecten het dagelijkse werk gewoon kan doorgaan. Zonder dat de medewerkers worden overbelast, dagelijks werk blijft liggen en er concessies worden gedaan aan de kwaliteit. Ook geef ik aanknopingspunten voor een holistische benadering van online marketingcommunicatie binnen de totale organisatie. Dus als verantwoordelijkheid van de totale organisatie en niet alleen van de afdeling communicatie of marketing. Aanknopingspunten zijn handvatten waarmee je jouw online organisatie geleidelijk kunt optimaliseren, zodat het past binnen de hele organisatie. Het is daarmee tevens input voor de organisatiecultuur, een nieuwe organisatiestructuur of werkprocessen.

Aanpak

Zo snel mogelijk inzicht krijgen in concrete verbeterpunten van de organisatie van online marketingcommunicatie is hier het doel. Dat doen we met een relatief kort traject op maat. Na een intake volgt een verdieping via bestaande documentatie. Daarna zijn er diverse gesprekken met managers en medewerkers. Ook kijk en luister ik mee met enkele overlegmomenten. Deze informatie is input voor een workshop of presentatie waarin we de analyse bespreken. De resultaten van deze sessie neem ik mee in de definitieve routekaart met verbeterpunten voor de korte en langere termijn. Deze suggesties kunnen jullie vervolgens zelf op geschikte momenten toevoegen aan ontwikkelingen binnen de organisatie. Op deze manier voorkom je een groots verandertraject en optimaliseer je de organisatie van online marketingcommunicatie geleidelijk, in het tempo dat past bij jouw organisatie en de afdeling.

Voor wie?

Dit traject is bedoeld voor contentteams, webteams en afdelingen (marketing)communicatie die online interactie en marketingcommunicatie intern beter willen organiseren. En voor organisaties die online marketingcommunicatie (meer) willen integreren in hun totale bedrijfsvoering en manier van werken.

Kosten

Voor dit traject ontvang je een offerte na een intake. De doorlooptijd is ongeveer drie maanden en omvat in totaal meestal zo’n vijftig uur. De snelheid is vooral afhankelijk van de beschikbaarheid van alle betrokkenen.

Locatie

Activiteiten zijn deels telefonisch, online op jullie eigen locatie en indien gewenst op een zelf te kiezen externe locatie. Voor een externe locatie in Bussum of omgeving kan ik indien gewenst suggesties doen.